הצורך בפיתוח וייעוץ ארגוני החל כבר באמצע שנות השישים בעיקר בארה״ב כאשר מפעלים ובתי תעשייה היו זקוקים ללימוד ואימוץ כלים שיסייעו להם להתמודד עם התחרות בשווקים בתחומים מסוימים, וכך להתגבר על מכשולים שיאפשר צמיחה ושגשוג כלכלי עתידיים.
אז, הנושאים של ייעוץ ארגוני כללו עבודה על תקשורת בין העובדים למנהלים, יכולת עבודה בצוות, פיתוח אסטרטגיות ועוד. מאז חלו שינויים רבים בתחום הייעוץ הארגוני כאשר היום אנו גם לוקחים בחשבון עבודה בתוך הארגון, פיתוח אסטרטגיות עסקיות תלויות זמן, העברת מסרים בדרך מסוימת וגם עבודה מחוץ לארגון המסתכלת על צורכי הלקוחות הפועלים מול הארגון. אז מתי נצטרך חברת ייעוץ ארגוני שתסייע לנו לפתח גמישות מערכתית, תבנה ביחד איתנו תהליכי למידה ארגונית שיביאו לשיפור המערך הארגוני תוך הקפדה על תרבות, ערכים, מנהיגות והתנהגות?.
- ארגון חדש – חברות, עסקים ומפעלים חדשים זקוקים לחברת ייעוץ ארגוני חיצונית שתסייע בתהליך בניית הארגון מבפנים. לתהליכים הללו יש חשיבות מכרעת בביסוס הגורם האנושי שנבחר בשלבים הראשונים בבניית הארגון. אם נצליח לשמור על אותם אנשי מפתח ולתרום לדינמיקה אנושית חיובית, נוכל כבר בראשיתו של העסק לקצור את הפירות ולהוביל לתחושה ואנרגיות חיוביות בתוך הארגון עצמו.
- ארגונים שעוברים שינויים – התרחבות, מעבר, הוספה של שירותים ומוצרים הם חלק מתהליך של שינוי. במצבים כאלה יש חשיבות גבוהה לייעוץ ארגוני שיסייע בהגדרת המטרות מחדש. אותם אנשי ייעוץ ארגוניים יראו לאנשי המפתח של הארגון כיצד הדברים נראים מבחוץ ועל איזה תהליכים חדשים שווה לשים את הדעת.
- חוסר מוטיבציה, תהליכים כושלים, בעיה ניהולית בארגון – במצבים אלו, ניתן לעשות שינוי מהותי ומכריע לטובת הארגון בעזרת פנייה לחברת ייעוץ ארגוני. אותם אנשי מקצוע יעשירו ויעמיקו את הידע הקיים של המנהלים בצוותים השונים, יעשו עימם עבודה ויבחנו את פעילותו של הארגון מבפנים. עבודה על תפיסה ניהולית, ביצוע תהליכים כמו אימון אישי, צוותי ופיתוח עסקי יכולים בהחלט לעודד שינוי ולשפר את התקשורת הבין אישית בארגון שתוביל את האנשים המרכיבים את הארגון לראות את הדברים בצורה שונה.
ייעוץ ארגוני ללא ספק מקדם את הארגון ותורם למבנה ולמערך הארגוני הקיים. חשוב מאוד להתאים את הייעוץ לנקודת הזמן הספיציפית בה הארגון נמצא. יועץ ארגוני איכותי, יידע לקרוא את המפה באופן הממוקד ביותר ולהראות בשקיפות מלאה את הדברים אותם יש לשמר ואת אלו שחשוב לשנות ולשפר. בחלק מהמקרים התהליך יכלול אימון של המנהלים בתוך הארגון, הדרכות לעובדים ובניית אסטרטגיות נכונות שיאפשרו לעבוד בצורה יעילה יותר.