אבטיפוס הוא דגם ראשון של מוצר, כשלרוב מדובר במוצר תעשייתי. המטרה של אב טיפוס היא לבצע מספר בדיקות על מנת לשפר את המוצר מפני פגמים וסיבוכים טרם היותו מוצר סופי שמיוצר להמונים. השלב האחרון הוא שלב ההשקעה הכספית וחשוב שלאחר ההשקעה לא יתגלה בו שום כשל.
בנית אב טיפוס יכולה להיבנות באמצעות כמה דרכים, כגון חיתוך לייזר, עיבוד שבבי, הדפסת תלת ממד, שכפול של תבניות ומגוון שיטות נוספות. השיטות מתאימות למגוון החומרים: עץ פלסטיק וכו.
יתרונותיו של אב טיפוס
בעת עיצוב מוצר של אבטיפוס ניתן לקבל אינדיקציה רבה לגבי מנעד של פרמטרים. כמו העלויות שלו, בודקים את כל חומרי הגלם מהם הוא מרוכב, כך אפשר לחשב את העלות ולדעת איך לתמחר אותו הכי מדויק. הערכת מחיר גבוהה או נמוכה עלולה לגרום לנזקים רבים כמו חוסר רווחיות, מוצר יקר יותר מהמתחרים ואנשים יעדיפו לא לקנות אותו ועוד. לכן גם אם יקר לבנות אב טיפוס, בראייה לטווח הרחוק זה כמעט חובה ועשוי לחסוך הוצאות רבות.
רישום פטנטים
חברות שמייצרות אב טיפוס מתחייבות לשמור על סודיות לגבי המוצר, משום שמדובר גם בעבודה מול פטנט שהוא נחשב לפטנט מוגן. כן יהיה מומלץ ביותר לבחור בחברה שהיא בעלת נהלי אבטחה של מידע מחמירים ביותר ששומרת על חשאיות ועל סודיות של כל מוצר ללקוחות שלה.
סוגים שונים של אב טיפוס:
מודל התכנות – מודל שבודק את התכנות הטכנולוגית של המוצר. זה מודל שמטרתו לסייע בבדיקה של כול טכנולוגיה חדשה או במוצר בעל איפון מכני.
מודל חוויתי – מודל מוחשי יותר שניתן לחוש אותו ולהחזיק בו.
מודל עיצובי – מודל שמטרתו להבליט את התכונות העיצוב מוצר, הוא מיועד לתערוכות על מנת שמשקיעים ויזמים יצפו בו ויתרשמו ויהיו מעוניינים להשקיע בפיתוח שלו.
מודל סופי – זה מודל שנמצא כמעט בשלב הסופי של עיצוב מוצר. הוא מוצר שכמעט מוצר מוגמר לכן הוא מתפקד כמו המוצר הסופי, זאת הסיבה שהוא נחשב גם למודל יקר ומורכב יותר כשלמעשה מה שנותר לו זה ליטוש אחרון כי הוא כבר כמעט גמור.