תקופת הערכת העובדים היא תקופה מאתגרת ומעניינת בכל ארגון. נהוג לאפשר לעובד לקבל משוב על עבודתו לפחות פעם בשנה, אולם ישנם ארגונים המקפידים על תדירות גבוהה יותר לתהליך זה ואף מבצעים זאת פעם ברבעון. מדובר בתהליך חוצה ארגון בו כל עובד באשר הוא זכאי לחוות דעת על תפקודו בחברה ולרוב גם יכלול תיאום ציפיות בנוגע להמשך העבודה המשותפת.
שיחות אלו מהוות בסיס לתחילתו של תהליך קידום, או לחילופין הזדמנות לשמוע ולהשמיע ביקורת ובמקרה הצורך להיפרד מעובד. תהליך הערכת עובדים מאפשר גם למעסיק להכיר את עובדיו טוב יותר על בסיס פרמטרים מדידים והגדרת יעדים משותפים, ולא להסתפק בתחושת הבטן שיכולה גם להטעות לעיתים.
בכל ארגון קיימים הפרמטרים על פיהם מתבצעת הערכת העובדים, וכמו כן קיים שינוי בפרמטרים אלה בין בעלי תפקידים שונים בארגון. עובדים המשויכים לצוותי עבודה לרוב ימדדו אחד ביחס לרעהו, בעוד שהערכה למנהלים לרוב תתבצע על פי חוות הדעת של עובדיהם, או שזו לפחות תהווה חלק מן ההערכה. נהוג לשלב בהערכת עובדים בין פרמטרים המשלבים מדדי איכות לצד מדדי כמות, תוך יצירת נוסחה המבטיחה תוצאה רצויה שתשקף הצלחה בארגון.
אחד הקשיים והאתגרים הקיימים בארגונים הוא בחירת הפרמטרים על פיהם ניתן יהיה להעריך את העובד. מחד גיסא, חשוב שיהיו פרמטרים מדידים וניתנים לכימות, על מנת לסייע למנהל בתהליך המדידה ולעובד בהגדרת הפרמטרים לשימור ואלה המיועדים לשיפור, אולם מאידך גיסא חשוב לזכור כי מדובר בבני אדם ולא ניתן למצות את ההתייחסות אליהם באופן מספרי בלבד. ניתן למדוד עובד על מכירותיו/ כמות הלקוחות בהם טיפל/ שביעות הרצון של לקוחותיו/ כמות המוצרים שתיקן/ וכן הלאה על פי תחום העיסוק ומטרות הארגון כמובן, אולם קיימים גם פרמטרים המשפיעים לחיוב על ארגון אותם קשה יותר להניח על סרגל המדידה. השפעתו של עובד על חבריו לצוות, תמיכתו בעובדים חדשים, יוזמות שלקח על עצמו אשר להן השפעה על הארגון אך לא באופן ישיר לתפוקה (ארגון ערב גיבוש, עזרה בגיוס עובדים נוספים). כל הללו לא תמיד משתכללים בהערכת העובד למרות שאין ספק לחשיבותם.
חברת StepAhead פיתחה כלים לניהול שוטף ולהערכת עובדים בפרט, בעזרתם ניתן לראות את העובד כפי שהוא, על תרומתו הישירה למאזן הרווחים של הארגון, לצד תרומתו העקיפה והשתלבותו בחברה גם בפרמטרים פחות מדידים. כמו כן מאפשרים הכלים הללו תכנון נכון הנוגע לקידום עובדים, שימור עובדים ויצירת תוכניות פרסונאליות לטווח ארוך, במטרה להטיב עם העובד ולהגביר את מחויבותו לארגון.